SSGI
  • Hem
  • Om SGI
      • SGI i Sverige
      • SGI i samhället
      • SGIs historia
      • SGIs ordförande
      • SGIs stadgar
      • Svenska Kulturcentret
      • SSGIs Integritetspolicy
  • Buddhism
      • Nam myoho renge kyo
      • Buddhistisk visdom
      • Video om SGI
      • Frågor och svar
  • Lär dig mer
      • Buddhistisk praktik
      • Buddhistiska koncept & studier
          • Buddhismen under 3000 år
          • Vad är Nam myoho renge kyo?
          • Ichinen sanzen
          • Tio Livstillstånd
          • Tio faktorer
          • Karma
          • De tre områdena
          • Även döda ting har de tio livstillstånden
          • Buddaskap i dagens värld
          • Nio sinnen
          • Cykeln av liv och död
          • Om att uppnå buddhaskap
          • Frihet kommer av att vara förenad
  • Blogg
  • Kontakt
  •  
  • Search
    • Search form

BUDDHISMEN UNDER 3000 ÅR

BUDDHISTISKA KONCEPT & STUDIER

Buddhismen under 3000 år

Vad är Nam myoho renge kyo?

Ichinen sanzen

Tio Livstillstånd

Tio Faktorer

Karma

De tre områdena

Även döda ting har de tio livstillstånden

Buddhaskap i dagens värld

Nio sinnen

Cykeln av liv och död

Om att uppnå buddhaskap

Frihet kommer av att vara förenad med det eviga inom oss själva

Alt

BUDDHISMEN UNDER 3000 ÅR, EN LÄRA FLERA BUDDHOR

Lotus sutrans kärna är läran om att nå upplysning
För att nå en teoretisk förståelse/acceptans om varför Nam-myoho-renge-kyo, den aktiva meditationen i Nichiren Daishonins buddism fungerar, måste man förstå Buddhismens definition av liv. Buddhismens livssyn förklaras i en teori som heter Ichinen sanzen och betyder ungefär tretusen världar i ett enda livsögonblick.

Samtliga delar av denna teori kom på plats först när Sakyamuni (den historiska Buddha) predikade Lotus sutran vilket är en av anledningarna till Lotus sutrans överlägsenhet i förhållande till övriga sutror. Det tar ytterligare drygt tusen år innan T'ien-t'ai sätter samman delarna i Lotus sutran till teorin om Ichinen sanzen - en förklaringsmodell eller ritning över livet. Även om T'ien-t'ai lyfte fram Ichinen sanzen ur Lotus sutran som ett hjälpmedel för att komma till insikt om den universella Lag som antyds i Lotus sutran, var det väldigt få som nådde upplysning genom att meditera över innehållet i teorin, eftersom det förutsatte att man hade såväl stor intellektuell kapacitet som förmåga till koncentration och gott om tid.

Först 2000 år efter Sakyamuni och 700 år efter T'ien-t'ai, precis som Sakyamuni själv förutsade i just Lotus sutran, gjorde Nichiren Daishonin det möjligt för alla att nå upplysning genom att möta buddhaskapet direkt och konkret i form av Nam-myoho-renge-kyo och Gohonzon (mandala), och inte som tidigare som någonting fördolt i Lotus sutran.

1930, ca 700 år efter Nichiren Daishonin och ca 3000 år efter Sakyamuni,
bildade Tsunesaburo Makiguchi och Josei Toda den organisation som nu är SGI och som under dess tredje president, Daisaku Ikeda, spridit Nichiren Daishonins buddhism till ca 15 miljoner praktiserande i över 180 länder.