SSGI
  • Hem
  • Om SGI
      • SGI i Sverige
      • SGI i samhället
      • SGIs historia
      • SGIs ordförande
      • SGIs stadgar
      • Svenska Kulturcentret
      • SSGIs Integritetspolicy
  • Buddhism
      • Nam myoho renge kyo
      • Buddhistisk visdom
      • Video om SGI
      • Frågor och svar
  • Lär dig mer
      • Buddhistisk praktik
      • Buddhistiska koncept & studier
          • Buddhismen under 3000 år
          • Vad är Nam myoho renge kyo?
          • Ichinen sanzen
          • Tio Livstillstånd
          • Tio faktorer
          • Karma
          • De tre områdena
          • Även döda ting har de tio livstillstånden
          • Buddaskap i dagens värld
          • Nio sinnen
          • Cykeln av liv och död
          • Om att uppnå buddhaskap
          • Frihet kommer av att vara förenad
  • Blogg
  • Kontakt
  •  
  • Search
    • Search form

Tio Livstillstånd

BUDDHISTISKA KONCEPT & STUDIER

Buddhismen under 3000 år

Vad är Nam myoho renge kyo?

Ichinen sanzen

Tio Livstillstånd

Tio Faktorer

Karma

De tre områdena

Även döda ting har de tio livstillstånden

Buddhaskap i dagens värld

Nio sinnen

Cykeln av liv och död

Om att uppnå buddhaskap

Frihet kommer av att vara förenad med det eviga inom oss själva

TIO LIVSTILLSTÅND

Alt

De tio livstillstånden eller de tio världarna som de ibland kallas, eftersom man först trodde att de var olika geografiska platser man återföddes på alltefter de orsaker man skapat och ej inre upplevelser, är universella och gemensamma för allt liv överallt i universum. De tio livstillstånden upplevs oftast som den lättaste delen av Ichinen sanzen att förstå, i alla fall de nio från helvete till bodisattva, eftersom alla själva upplever dem. Buddaskapet däremot är svårare att förstå då det kommer enbart som ett resultat av buddistisk praktik. Nichiren Daishonin sade så här om hur man ska kunna tro på att buddaskapet finns i ens eget liv:

Till och med en hjärtlös skurk älskar sin fru och sina barn. Han har också en del av bodisattva världen inom sig. Buddaskapet är svårast att påvisa. Men eftersom du har de andra nio världarna skall du tro på att du också har buddaskapet inom dig....Att vanliga dödliga, födda i lagens senare tidsperiod kan tro på Lotus sutran, är i sig bevis på att Buddaskapet finns i mänsklighetens värld. (MW-1.53)