Myoho-renge-kyo är titeln på Lotussutran, det är den mest cetnrala läran hos den först omnämnda Buddhan, Siddhartha även kallad Sakyamuni. I den lär han om buddhaskapets inneboende natur: visdomens kraft, medkänsla, mod och livskraft. Buddhaskapet finns vilande inom allt liv.
Nichiren Daishonin lärde att genom att chanta Nam- (att hänge sig) myoho-renge-kyo kan vi aktivera vårt buddhaskap och därigenom kraften att påverka vårt eget öde och vår omgivnings. Grundläggande för den här filosofin är en förståelse av orsak och verkan. Den lär också om oskiljaktigheten mellan kropp och sinne samt mellan individen och dess omgivning.
Ursprunget till Soka Gakkais och SGI:s världsbild kan spåras till den historiska buddhan Shakyamuni som levde för omkring 2500 år sedan i vad som är våra dagars Nepal. Född som Guatama Siddharta övergav han sin skyddade tillvaro som prins och sökte istället att förstå de ofrånkomliga mänskliga lidandena av födelse, åldrande, sjukdom och död, och de sätt genom vilka dessa lidanden kan övervinnas.
Efter att ha nått upplysning vid 30 års ålder, reste han runt i Indien i ca 50 år och delade med sig av den visdom han upptäckt. Termen Buddha, eller ”en som nått upplysning”, tillämpas på varje människa som inser livets evighet och funktionerna av orsak och verkan genom de tre existenserna av det förflutna, nuet, och framtiden.
Som sin viktigaste lära, framlagd under de sista åtta åren av hans liv, lär oss Lotussutran existensen av en inneboende och universiell sanning känd som Buddhanaturen, vars manifestation möjliggör för oss att åtnjuta fullständig lycka och att handla med obegränsad medkänsla. Snarare än att betona förgänglighet och dess konsekvens att utrota jordiska begär och beroenden, lyfter Lotussutran fram den yttersta verkligheten i Buddhanaturen som finns inneboende i allt liv. Därför är det en lära som bekräftar det dagliga livets realiteter, och som naturligt uppmuntrar ett aktivt engagemang med andra och med hela det mänskliga samhället.
Lotussutran är också unik bland Shakyamunis läror då den gör det möjligt för alla människor – utan åtskillad grundad på kön, ras, social ställning eller utbildning att uppnå upplysning.
Efter Sakyamunis död blev hans läror splittrade och mer och mer missförstådda allt efterersom de spreds genom Asien och vidare. På 1200-talet deklarerade en japansk reformator, Nichiren Daishonin, att Lotussutran som lärdes ut under de sista åtta åren av Sakyamunis liv, är den främsta och yttersta buddhistiska läran. Lotussutran visar tydligast buddhismen som en kraftfull, livsbejakande, jämlik och humanistisk lära. Nichirens föräldrar var fiskare och han var född i en tid präglad av social oro och naturkatastrofer. I tolvårsåldern blev han munknovis i ett närbeläget kloster och efter en tid av intensiva studier kom han till insikt om att Lotussutran utgör hjärtat i de buddhistiska lärorna. Hans stora gåva till mänskligheten var att ge konkret uttryck för denna livsbejakande filosofi genom att skapa en enkel, kraftfull daglig praktik tillgänglig för alla människor. Nichiren reciterade (chantade) Lotussutrans titel Nam-myoho-renge-kyo för första gången officiellt den 28:e april 1253. Senare nedtecknade han mandalan Gohonzon (föremålet för tillbedjan för hela mänskligheten). Det är filosofin som Nichiren lärde ut som utgör Soka Gakkais och SGIs grund.
Praktiken som Nichiren Daishonin lärde ut för mer än 700 år sedan har en djup och omvälvande påverkan på vanligt vardagsliv; en påverkan som förmår dig att till fullo inse din unika potential och genom att övervinna livets nedärvda destruktiva impulser utveckla mesta möjliga värde i varje situation. Den förespråkar inte någon speciell livsstil. Istället byggs tron genom att chanta Nam-myoho-renge-kyo morgon och kväll, genom att studera Nichiren Daishonins läror och göra det möjligt för andra att göra detsamma. På det viset är det en balanserad praktik för ens egen skull och för andras.