1928 konverterade pedagogen Tsunesaburo Makiguchi till Nichiren Daishonins buddhism och skapade föreningen Soka Kyoiku Gakkai, "Föreningen för värdeskapande utbildning". Grundat på buddhistisk filosofi skapade Makiguchi en ny form av pedagogik.
Grundat på buddhistisk filosofi skapade Makiguchi en ny form av pedagogik.
Tsunesaburo Makiguchi
Precis som Nichiren Daishonin hade gjort på sin tid, motsatte sig Makiguchi och hans lärjunge Josei Toda all sammanblandning med andra religioner och japans aggressionspolitik. I början av kriget blev de satta i fängelse. Makiguchi dog i fångenskap innan kriget var över. Toda släpptes fri strax före japans kapitulation. Bedrövad över krigets katastrofala följder och fast besluten om att aldrig någonsin låta det hända igen, började han bygga upp den organisation som idag är Soka Gakkai International.
Soka Gakkai International (SGI) är ett världsomspännande nätverk av lekmän hängivna en gemensam vision om en bättre värld genom ökat inflytande för individen och främjandet av fred, kultur och utbildning. SGI består för närvarande av 90 konstituerande organisationer och har nästan 12 miljoner medlemmar i 192 länder och områden över hela världen. SGI grundades den 26 januari 1975, men har sina rötter i 1930-talets Japan och den tidens kamp mot den japanska militaristiska regeringens åsiktskontroll. Buddhismen som praktiseras av SGIs medlemmar är baserad på den japanska prästen Nichiren Daishonins (1222-1282) läror och hans tolkning av Lotus Sutran.
1930 - Soka Gakkai grundas
Soka Gakkai (bokstavligen, "Värdeskapande förening”) började 1930 som en studie-grupp av reformistiska pedagoger. Dess grundare Tsunesaburo Makiguchi (1871-1944) var en författare och pedagog, som inspirerades av Nichiren Daishonins buddhism och som var passionerat hängiven reformen av det japanska utbildningssystemet. Hans teori om värdeskapande utbildning, vilken han publicerade i bokform 1930, är centrerad kring tron på varje individs obegränsade potential och ser utbildningen som en livslång strävan efter självkännedom, visdom och utveckling.
Publiceringen av den första volymen av Makiguchis Soka kyoikugaku taikei (Teorin om Värdeskapande pedagogik), den 18 november 1930, markerade grundandet av Soka Gakkai.
1935 - Social reform
Makiguchis betoning på självständigt tänkande över rutinmässig inlärning och själv-motivation över blind lydnad utmanade direkt dåtidens japanska myndigheter, som såg utbildningens roll som ett sätt att forma fogliga anställda till staten. Makiguchi och hans närmaste medarbetare Josei Toda (1900-1958) började utveckla Soka Gakkai från dess ursprung av en grupp pedagoger hängivna utbildningsreformen till en organisation med ett bredare medlemskap med fokus på att sprida buddhismen som ett sätt att reformera samhället.
1943 - Kampen mot regeringens förtryck
Den militaristiska nationalismen uppstod i Japan på 1930-talet och kulminerade vid japans inträde i andra världskriget. Den militaristiska regeringen påtvingade statsideologin Shintoismen på befolkningen som ett sätt att förhärliga sitt angreppskrig och slog ner alla former av oliktänkande. Makiguchis och Todas vägran att kompromissa med sin tro och stödja regimen ledde till att de arresterades och sattes i fängelse 1943 som "tanke-brottslingar."
1944 - Tsunesaburo Makiguchis död
Trots alla försök att övertala Makiguchi att frångå sina principer, höll han fast vid sin övertygelse och dog i fängelset 1944.
1945 - Aktiv, socialt engagerad Buddhism
Josei Toda överlevde detta eldprov och släpptes ur fängelset några veckor innan krigsslutet. Toda hade även i fängelset studerat Lotussutran och chantat Nam-myoho-renge-kyo intensivt och kommit till den revolutionära insikten att "Buddha" är själva livet. Han kom till den djupa övertygelsen att det var hans uppgift att sprida budskapet om Lotussutran så mycket som det var möjligt och beslöt sig för att ägna resten av sitt liv åt detta arbete. Han beslöt sig även för att återuppbygga Soka Gakkai mitt under efterkrigstidens förvirring i Japan och utökade sitt uppdrag från utbildningsområdet till nytta för samhället som helhet. Han främjade en aktivt, socialt engagerad form av buddhism som ett medel för självuppskattning, d.v.s. ett sätt att övervinna hinder i livet och fylla på inre hopp, tillit, mod och visdom.
Han använde termen "Mänsklig Revolution" för att uttrycka den centrala idén i Nichiren Daishonins buddhism - att alla människor kan förändra sina liv till det bättre och nå upplysning i detta liv. Detta meddelande genljöd särskilt bland de utslagna i det japanska samhället och innan Todas död 1958 fanns det cirka en miljon medlemmar.
1957 Uppmaning för kärnkraftens avskaffande
Under september 1957, gjorde Toda en kraftfull deklaration som uppmanade till avskaffandet av kärnvapen som en manifestation av de mörkaste aspekterna i det mänskliga hjärtat. Han bad ungdomarna i Soka Gakkai att arbeta för dess avskaffning och denna rörelse blev starten på organisationens aktiviteter för fred.
1960 - En världsomspännande rörelse
Den 32-årige Daisaku Ikeda efterträdde Toda som ordförande 1960 och även han hade upplevt krigets fasor som ung. Ikeda började omedelbart lägga grunden till en internationell rörelse. Han reste utomlands för att möta och uppmuntra de första pionjärerna, Soka Gakkai-medlemmar utanför Japan. Han grundade också en rad institutioner för att hjälpa till att bygga solidaritet för fred inom fälten av; kultur och konst, fredsforskning och utbildning. SGI utvecklades under hans ledning till en av de största och mest dynamiska buddhistiska rörelserna i världen som gynnar och utvecklar gräsrotsaktiviteter inom områdena; kärnvapens avskaffade, hållbarhet och utbildning i mänskliga rättigheter samt kulturellt utbyte.