Buddhismen under 3000 år, en lära flera buddhor

Lotussutrans kärna är läran om att nå upplysning.
För att nå en teoretisk förståelse/acceptans om varför Nam-myoho-renge-kyo, den aktiva meditationen i Nichiren Daishonins buddhism fungerar, måste man förstå Buddhismens definition av liv. Buddhismens livssyn förklaras i en teori som heter Ichinen sanzen och betyder ungefär tretusen världar i ett enda livsögonblick.

Samtliga delar av denna teori kom på plats först när Shakyamuni (den historiska Buddha) predikade Lotussutran vilket är en av anledningarna till Lotussutrans överlägsenhet i förhållande till övriga sutror. Det tar ytterligare drygt tusen år innan T'ien-t'ai sätter samman delarna i Lotussutran till teorin om Ichinen sanzen - en förklaringsmodell eller ritning över livet. Även om T'ien-t'ai lyfte fram Ichinen sanzen ur Lotussutran som ett hjälpmedel för att komma till insikt om den universella Lag som antyds i Lotussutran, var det väldigt få som nådde upplysning genom att meditera över innehållet i teorin, eftersom det förutsatte att man hade såväl stor intellektuell kapacitet som förmåga till koncentration och gott om tid.

Först 2000 år efter Sakyamuni och 700 år efter T'ien-t'ai, precis som Shakyamuni själv förutsade i just Lotussutran, gjorde Nichiren Daishonin det möjligt för alla att nå upplysning genom att möta buddhaskapet direkt och konkret i form av Nam-myoho-renge-kyo och Gohonzon (mandala, föremål för tillbedjan), och inte som tidigare som någonting fördolt i Lotussutran.

1930, ca 700 år efter Nichiren Daishonin och ca 3000 år efter Sakyamuni, bildade Tsunesaburo Makiguchi och Josei Toda den organisation som nu är Soka Gakkai och som under dess tredje president, Daisaku Ikeda, spridit Nichiren Daishonins buddhism till ca 12 miljoner praktiserande i 192 länder och områden.

Relaterade artiklar