Buddhaskap i dagens värld

Daisaku Ikeda, tidigare president i Soka Gakkai International, säger så här om buddhaskap i sin bok "Life an Enigma-a Precious Jewel”:

”I dagens värld, är någon vars buddhaskap är manifesterat, en person som vid första intrycket har gott omdöme. Hen är en väl integrerad person, med stark ansvarskänsla och stark tro, hen är vänskaplig och har förmågan att tänka flexibelt. Framförallt är hen rik på medkänsla, visdom och kreativitet.

Människor i buddhaskapet förefaller inte vid första anblicken som speciellt exeptionella. Deras handlingar är bodhisattvorna från jordens handlingar, de lever värdeskapande liv eftersom de stöds av buddhas livskraft som är identiskt med den Mystiska Lagen. Bodhisattvorna från jorden förstår alla aspekter av livet i universum och dess bakomliggande principer. De förstår också samhället de lever i och tidens trender. Genom att de är kopplade till den kosmiska livskraften, finner de att deras egen livskraft expanderar gränslöst. Deras frihet sträcker sig över hela universum.

Deras glädje är all glädjes glädje. En obeskrivlig hänryckning som forsar fram fritt och spontant från livets innersta väsen. Det är glädje i livet, glädje i jorden, glädje i träd och blommor glädje i ansikten och göranden hos människor - allt är färgat av glädje. Vart andetag, varje gest med handen, varje steg medför glädje och tacksamhet och en kärlek till livet. Födelse, ålderdom, sjukdom och död är inte längre lidanden utan en del av livsglädjen.

Visdomens ljus lyser upp hela universum och förstör människans inneboende mörka natur. Buddhas livsrymd förenas och blir ett med universum. Jaget blir kosmos, och i ett ögonblick utsträcks livsflödet till att omfatta allt som är förflutet och allt som är framtid. I varje ögonblick av nuet, väller kosmos eviga livskraft fram som en gigantisk energifontän. I buddhaskapets liv, rymmer varje ögonblick i nuet evigheten, kosmos hela livskraft är komprimerad i ett enda livsögonblick. En person i buddhaskapet är knappt medveten om den fysiska tidens gång, därför att hans liv är uppfyllt och lyckligt vid varje tidpunkt, som om han erfor glädjen av att leva i all evighet.

De provisoriska bodhisattvorna vill dra kraft från buddas ofantliga kraft genom självdisciplin och självförsakelse, men denna asketiska praktik, som den beskrivs i sutrorna, är för hård och opraktisk för vanliga människor. Nichiren Daishonins buddhism lär att det enda sättet att uppväcka alla människors inneboende buddhaskap är "att tro". Att tro, d.v.s att tro på den mystiska Lagen, som i sig själv är den kosmiska livskraften. Enligt Nichiren Daishonins "Muntligt överförda lärorna", strävar alla former av liv i universum, oavsett deras tillfälliga tillstånd, i grunden mot buddhaskapet. Med andra ord är livets mest fundamentala strävan en strävan efter att uppnå buddhaskap - impulsen att sammankopplas med den kosmiska livskraften och återvända till dess kärna. Denna strävan, vilken är starkare än kärlek, hat, förnuft, begär eller till och med viljan att leva, finns i varje livs allra innersta väsen, och är ofta övertäckt av begär och okunnighet. Ävenså finns den där, i allt levande, det är det mest grundläggande mänskliga behovet av alla. Jag kallar det för ett religiöst behov eller den yttersta sanningens instinkt.

Den impulsen kan komma till sitt fulla uttryck genom den praktik Nichiren Daishonin förklarar, som är grundad på en förståelse av alla varelsers buddhanatur, och vars målsättning är att nå enhet med den universella livskraften. I Nichiren Daishonins religion kan var och en fullständigt förverkliga buddhaskapet inom sitt eget liv.”