I sina skrifter klargör Nichiren Daishonin livets och dödens skeenden (myoho) så här:
Den store läraren Dengyo sa: `Födelse och död är livsväsendets mystiska gång. Livets yttersta verklighet finner man i existens och icke-existens´. Ingenting, himmel eller jord; Yin eller Yang; solen eller månen; de fem planeterna eller något av livstillstånden från helvete till buddaskap är befriade från födelse eller död. Alltings liv och död är alltså helt enkelt Myoho-renge-kyos två faser.
Om naturen på den latenta, osynliga aspekten av livet som kallas `myo´ (död), säger Nichiren Daishonin:
Vad menas då med myo? Det är helt enkelt vårt livs mystiska natur, från det ena ögonblicket till det andra, som vårt sinne inte kan förstå och som inte kan uttryckas i ord. Då du närsomhelst ser in i ditt eget medvetande uppfattar du varken färg eller form som kan verifiera dess existens. Ändå kan du inte säga att det inte existerar eftersom många olika tankar ständigt uppstår hos dig. Livet är i sanning en undflyende verklighet som är bortom både orden och koncepten existens och icke-existens, ändå uppvisar det kvaliteterna av båda. Myo är namnet som givits livets mystiska natur och ho till dess manifestationer. (Om att uppnå Buddaskap s. 15)