Tio livstillstånd

Konceptet om tio livstillstånd är ett grundläggande koncept inom buddhismen som hjälper oss att förstå oss själva och förklara hur livet fungerar. Enligt buddhistisk teori innehar allt liv tio livstillstånd. Med undantag för buddhaskap har alla tillstånd både positiva och negativa sidor. De sex lägre tillstånden framträder som reaktion på något i omgivningen (reaktivt). De fyra högre tillstånden är resultatet av egna ansträngningar (proaktivt). Vi har alltid alla tillstånd och de förändras över dagen och med omständigheter men vid ett givet tillfälle är ett tillstånd mer dominerande. Med ett högre grundläggande tillstånd kan du lättare själv styra ditt liv medan du med ett lägre blir mer påverkad av externa händelser och omständigheter.

De tio livstillstånden eller de tio världarna som de ibland kallas, eftersom man först trodde att de var olika geografiska platser man återföddes på alltefter de orsaker man skapat och ej inre upplevelser, är universella och gemensamma för allt liv överallt i universum. De tio livstillstånden upplevs oftast som den lättaste delen att förstå i teorin om Ichinen sanzen (tretusen världar i ett livsögonblick) - i alla fall de nio från helvete till bodhisattva, eftersom alla själva upplever dem. Buddhaskapet däremot är svårare att förstå då det kommer enbart som ett resultat av buddhistisk praktik. Nichiren Daishonin sade så här om hur man ska kunna tro på att buddhaskapet finns i ens eget liv:

Till och med en hjärtlös skurk älskar sin fru och sina barn. Han har också en del av bodisattva världen inom sig. Buddaskapet är svårast att påvisa. Men eftersom du har de andra nio världarna skall du tro på att du också har buddaskapet inom dig....Att vanliga dödliga, födda i lagens senare tidsperiod kan tro på Lotus sutran, är i sig bevis på att Buddaskapet finns i mänsklighetens värld. (MW-1.53)